Suze Roelofs-Emonds en Ludo Heylen samen in een goed gesprek
Je stapt een klas binnen en je voelt het. Hier wordt gewerkt vanuit motivatie en betrokkenheid en…niet te vergeten: hier is de sfeer goed! Dat is wat je wil voor jouw klas, toch? Heb je jezelf deze vragen ooit gesteld: wat levert 8 jaar basisonderwijs op? Hoe leveren we gelukkige kinderen af? Wij hebben wat inzichten voor je…
De doelen van goed onderwijs
Het begint allemaal met boeiend onderwijs waar iedereen er mag zijn. Volgens Suze en Ludo, de sprekers in de vodcast die we bij Piex met hen hebben opgenomen, zijn er vier hoofddoelen van goed onderwijs. Dat is namelijk meer dan alleen kennis verwerven en vaardigheden aanleren. Het is van belang dat kinderen een basisattitude van verbondenheid krijgen, dat ze een gezonde emotionele ontwikkeling doormaken en dat de leerhonger/exploratiedrang (die kinderen in de basis hebben) hoog blijft. Op weg naar levenslang leren wil je ze de juiste bagage meegeven in een rijke context. Maar hoe krijg je kinderen betrokken bij jouw dagelijkse lessen?
Betrokkenheid creëren
Een (les)doel nastreven is iets anders dan werken vanuit een bepaalde bedoeling. Als jij jouw lessen voor kinderen wil laten leven, dan is er vaak meer nodig dan het methodeboek inclusief lesdoelen; improvisatie bijvoorbeeld. Jouw kunsten als leraar komen hierbij kijken! Als jij de grote lijnen van de methode kent en weet welke referentieniveaus je wil behalen dit schooljaar, dan start je met overzicht; jij weet waar je heen wil. Met dit in je achterhoofd durf je de methode wellicht beter los te laten en in te gaan op de ervaringen van je leerlingen. Wat leeft er in je klas?
Werken vanuit verbondenheid
Betrokkenheid creëer je vanuit verbondenheid; in een fijne sfeer leer je het best. Een oprecht geïnteresseerde leraar en kinderen die elkaar steunen is toch wat je wil in jouw klas? Heb je wel eens geprobeerd de dag te starten door de kinderen te observeren? Zij mogen bijvoorbeeld kiezen waar ze de dag mee willen starten en jij bekijkt de situatie en knoopt gesprekjes aan. Probeer het eens!
Een goed gesprek!
Suze Roelofs-Emonds van Tweemonds en Ludo Heylen van CEGO, beiden experts op het gebied van Ervaringsgericht onderwijs (EGO), gaan met elkaar in gesprek over waarom het van wezenlijk belang is om (in verbinding) betrokkenheid te hebben én houden. In de training “Betrokkenheid” die je kunt volgen als je klant bent van Piex, gaan we daar nog veel dieper op in en nemen we je mee de praktijk in.
- Lees het artikel van Ludo Heylen over leerachterstanden.
- De vodcast “Wat levert goed onderwijs op?” is exclusief te bekijken voor klanten van Piex. Ga ervoor zitten en gun jezelf én je leerlingen tools op weg naar geluk en levenslang leren…