Informatie opnemen op basis van audio opent de deuren naar taal! Een meerwaarde voor kinderen die dat met lezen alleen niet voor elkaar krijgen. Als je audio inzet om de doelen van de mondelinge taalvaardigheid te behalen, dan zou dat helemaal mooi zijn!
Mondelinge taalvaardigheid
Mondelinge vaardigheden vormen de basis voor schriftelijke vaardigheden. Wist je dat begrijpend luisteren voorafgaat aan begrijpend lezen? Het leren van spreek-, luister- en gespreksvaardigheden verdient ruime en doelgerichte aandacht in het onderwijs, omdat kinderen ze gedurende hun hele leven nodig zullen hebben. Naar anderen luisteren, deelnemen aan een gesprek, je mening kenbaar maken, een boodschap overtuigend overbrengen, een gerichte vraag om informatie stellen. Er wordt op scholen veel gedaan, maar er kan bewuster en doelgerichter meer uitgehaald worden door concrete doelen te koppelen aan activiteiten die al gedaan worden, zoals de boekbespreking en een interview. Als je nou eens begint om enkele van deze taaluitingen vast te leggen…
Waarom audio?
Door naar iets te luisteren onthoud je informatie beter. Audio ondersteunt de taalontwikkeling van kinderen en leergedrag wordt aangewakkerd. Misschien denk je: audio heeft ten opzichte van bijvoorbeeld video geen toegevoegde waarde. Bij inzet van audio worden je hersenen juist actiever aan het werk gezet, waardoor je creatiever wordt en je eigen plaatje kunt vormen. Vanuit een beredeneerde gedachte kun je audio verbinden aan je taalaanbod. Als je de leerlijnen voor ogen hebt, kun je doelen gaan bepalen en audio inzetten waar je wil.
De podcast
Ken je ‘m al, de podcast? Naast beluisteren, kun je kinderen er zelf één laten maken! Volgens Tjeerd van den Elsen van Radiorakkers is het makkelijker dan je denkt. Gebruik opname-apparatuur (zoals je telefoon of tablet), pak het plannetje (van de inhoud) erbij en vertellen maar. Door middel van een podcast wordt de vluchtigheid van taal vastgelegd. Je zet iets op pauze en staat stil bij het moment. De podcast geeft kinderen iets in handen om terug te luisteren en op te reflecteren. Stel bijvoorbeeld vooraf een gerichte luistervraag. En denk na over wat je gaat doen met deze podcast en hoe je mensen geboeid houdt. Je legt de regie bij de kinderen, wat leidt tot hoge betrokkenheid. Klasgenoten gaan luisteren naar je podcast, dus moet deze van goede kwaliteit zijn.
Aan de slag!
- Handige observatie-instrumenten voor mondelinge en schriftelijke taaldomeinen (voor de leraar)
- Zelfevaluatie-instrumenten voor de leerlingen; hoe ging je boekbespreking of interview?
- Bekijk hier hoe je een tijdlijn maakt om audio op te nemen.
- Bekijk de leerlijn mondelinge taalvaardigheid voor de groepen 1 t/m 8.
- Geïnspireerd geraakt? Met Tjeerd van den Elsen en Barbara van der Linden hebben we de training Podcast in de klas gemaakt. Deze is exclusief te volgen voor de klanten van Piex.