1F, 2F en 1S; ken je ze? Juist, de referentieniveaus voor begrijpend lezen, rekenen/wiskunde en taalvaardigheid. Met de invoering van het nieuwe onderwijsresultatenmodel krijgen de referentieniveaus een belangrijke rol. Om al eerder dan de eindtoets zicht te krijgen op de te behalen niveaus, kun je aan de hand van vaardigheidsscores en verschillende vertalingen daarvan nagaan of leerlingen in groep 6, 7 en 8 op de goede weg zijn. Dat zijn een hoop gegevens…wij hebben een manier voor je om ze in kaart te brengen!
Een helder overzicht
In één oogopslag wil je een beeld krijgen van de resultaten van je groep. Lig je op koers om in groep 8 de referentieniveaus te behalen? Is er voldoende groei te zien bij de kinderen en komt die overeen met jouw verwachting? Met deze gegevens wil je een plan van aanpak maken om (bij) te sturen waar nodig, waarbij je de kansen en mogelijkheden voor elk kind blijft zien.
Bepaal in 8 stappen je koers
De schoolweging, het onderwijsresultatenmodel, de vaardigheidsscores: hoe zoek je ze op, waar vul je ze precies in en hoe lees je ze af? Debbie van Houten, expert onderwijskwaliteit bij ATO-basisschool Noorderlicht vult samen met jou de tool voor groep 6 in. Hierna heb je jouw heldere groepsoverzicht in handen. Als het nodig is, neem je je onderwijsaanbod onder de loep en bedenk je interventies om jouw groep naar het gewenste niveau te tillen.
Tools
- In dit artikel legt Martin Ooijevaar uit hoe je op weg gaat naar de eindtoets met behulp van de referentieniveaus.
- De tutorial (Op koers!) en vodcast over de referentieniveaus met Debbie van Houten en Dianne Romijnders zijn exclusief te bekijken voor klanten van Piex.