Help, ik heb een probleem in mijn klas!
Kinderen lopen achter met begrijpend lezen, de tafelsommen blijven niet hangen, er zijn vaak ruzies onderling… Kies maar een probleem uit (of breng er zelf één in) en we gaan samen uitzoeken wát er nu precies niet loopt en hoe je het kunt gaan oplossen. We gaan direct praktisch aan de slag en gebruiken hiervoor een VIS.
De vis en zijn graten
Als je naar het plaatje kijkt, herken je er vast wel het skelet van een vis in. Met behulp van dit visgraatmodel kun jij op een snelle en adequate manier tot een goede analyse van oorzaak en gevolg van een probleem binnen jouw onderwijs komen. Probeer het probleem/de vraagstelling kort en krachtig in te vullen in ‘de kop’ van de vis. Daarna ga je in een brainstormsessie (samen met collega’s) op zoek naar mogelijke oorzaken. Lezen we niet genoeg in de klas of besteden we te weinig tijd aan het automatiseren van tafels? De sfeer is beneden peil, kennen de kinderen elkaar wel goed genoeg?
6 keer L
De uiteindes van de visgraten vormen de 6 L’en die je meeneemt in je analyse van het probleem. Vanuit de probleemstelling kies je de focus een ga je op zoek naar mogelijke oorzaken. Die vul je zo kort en krachtig mogelijk in bij de graten. Welke aanpak zou passend zijn voor de komende periode? Op deze manier werken jullie samen -goed onderbouwd- aan de kwaliteit van het onderwijs.
Tutorial
- Download hier het lege visgraatmodel.
- Hoe je dit invult? In 12 minuten neemt Mieke Michiels je stap voor stap mee in het invullen van het visgraatmodel. Deze tutorial is exclusief te bekijken voor klanten van Piex.