Je hebt toetsen in je klas afgenomen en denkt: dit moet anders! Je had het wel verwacht, maar de gegevens (data) laten nog eens duidelijk zien dat de kinderen in jouw klas verschillende onderwijsbehoeften hebben. Je wil al langer je aanpak en aanbod aanpassen. Maar waar begin je?
Handelings- en opbrengstgericht werken
Gelukkig ben jij een nieuwsgierige leraar; je wil zo veel mogelijk weten van jouw leerlingen om ze tegemoet te komen met jouw onderwijs. Kun je de methodes niet wat meer loslaten? Maar hoe houd je de doelen dan in de gaten? Wat doe je met alle gegevens (data) van de kinderen? Om te starten is het handig om cyclisch te werk te gaan. Je doorloopt dan telkens dezelfde stappen: je kijkt terug, staat stil bij wat je doet én wat de volgende stap is. Dit proces wordt handelings- en opbrengstgericht werken genoemd.
4 stappen (4D): Data-Duiden-Doelen-Doen
D1. Je verzamelt de data die jij nodig hebt.
D2. Deze gegevens ga je leren “begrijpen”, om van daaruit te zien wat elk kind nodig heeft.
D3. Vervolgens verbind je daar doelen aan en maak je een plan van aanpak.
D4. En dan komt het leukste…het plan uitvoeren.
Maar je wil zoveel! Je zal keuzes moeten maken in je rooster. Makkelijker gezegd dan gedaan, hoor ik je denken. Ik help je een stukje op weg naar het verbeteren van je onderwijs.
Aan de slag!
- Probeer het deze week nog: handelings- en opbrengstgericht werken in één gekozen vakgebied. Verzamel data, bekijk de leerlijn goed en volg de cyclus van 4D.
- Fijn als je de doelen inzichtelijk maakt voor de kinderen, bijvoorbeeld op de muur of op een werkplanning.
Dit 4D-stappenplan kan jou helpen. Er staan vragen bij van jouw collega’s die jij vast ook zal herkennen! - Samen met Chantal Peters van Skopos hebben we een vodcast en tutorial gemaakt. Hierin legt zij helder uit welke stappen jij kunt nemen om in 4D aan jouw onderwijskwaliteit te werken. Deze producten zijn beschikbaar voor klanten van Piex.