De komende periode wordt weer volop geïnvesteerd om het professionaliseringsaanbod voor het nieuwe schooljaar vast te stellen. Vaak zit het met het externe aanbod in de academie wel goed. Maar wordt de interne expertise ook voldoende benut?
Bovenstaande tool kan helpend zijn om dit in beeld te brengen.
Waarom focus op intern en extern?
Binnen het schoolbestuur heb je te maken met professionals die beschikken over een bulk aan expertise. Ontwikkeld via formele en informele leerroutes, maar vooral ook door jarenlange praktijkervaring. Bij de professionalisering is het van belang hier een goede mix in te vinden. De interne expertise kan immers een mooie aanvulling zijn op de externe en andersom. Het gaat dus niet om een keuze te maken maar om beide te combineren tot een rijk aanbod.
Een goede balans
Alleen een extern aanbod zou kunnen betekenen dat het interne talent onvoldoende benut wordt. Andersom: ligt het zwaartepunt op de interne expertise, dan kan dat leiden tot tunnelvisie. Een goede balans betekent niet per definitie een evenredige verdeling. Wat dit wel is bepaal je uiteindelijk als organisatie helemaal zelf en is o.a. afhankelijk van de visie op professionalisering.
Hoe selecteer je interne expertise?
Met 150, 300 of meer dan 500 onderwijsprofessionals is niet de vraag óf je de expertise in huis hebt, maar hóe je een selectie maakt. De thema’s uit het koersplan kunnen hierin richting geven. Deze zijn voor een langere periode actueel én breed inzetbaar.
Hoe kan de tool ingezet worden?
Met de tool breng je in beeld hoe de externe en interne expertise zich tot elkaar verhouden. Je begint met het invullen van de koersthema’s en bijbehorende ambities: het kader van waaruit je verder denkt. Je vult in wat er allemaal al is: intern (specialisten, leraren, lerende netwerken…) maar ook extern (denk bijvoorbeeld aan een online aanbod of langlopende trajecten). Hiermee is het vertrekpunt bepaald en kun je van daaruit bekijken wat aanvullend nodig is. Omdat de (huis)academie in veel gevallen bedoeld is als verbindende plek is waar ‘alle’ activiteiten rondom professionalisering samenkomen, gebruiken we deze term in de oranje balk.
Tip: vul de tool in een gesprek met directeuren. Zij hebben inzicht en overzicht in dat wat er nodig is, maar ook wat ze als school te bieden hebben.
Ook voor de schoolontwikkeling (op schoolniveau) kan de tool ingezet worden. I.p.v. koersthema’s staan bovenin de schoolthema’s (afgeleide van) met bijbehorende ambities. Een stimulans om de expertise van collega-scholen inzichtelijk te maken.
De tool invullen is één: maar dan?
Mogelijke vervolgstappen bij:
- Een enorme hoeveelheid interne experts; dan mag je allereerst trots zijn! Maar om het behapbaar te houden kun je je selectiecriteria aanscherpen of samen met directeuren/collega’s een prioritering/relevantie bepalen.
- Lege vakken; is er een actie nodig? Zo ja, welke?
- Een mooie selectie extern en intern; dan is de volgende stap de how and what. Oftewel, de vertaling naar een concreet aanbod.
Bij Piex maken wij deze expertise zichtbaar met de online productontwikkeling. Denk hierbij aan een mastertalk, vlog, tutorial, vodcast….
Benieuwd wat de mogelijkheden zijn? Neem vrijblijvend contact op.