De kern van een rekenles is een instructie van zo’n 15 minuten. Lukt het jou om dit voor elkaar te krijgen? Jij als leraar legt de link van de sommen naar de werkelijke wereld. Nu jouw leerlingen steeds meer digitaal werken, is het essentieel dat jij je rekeninstructie goed vormgeeft om zicht te houden op de rekenontwikkeling.
Sommen voor het leven
Van kale sommen naar functionele gecijferdheid… hoe dan? De belangrijkste uitgangspunten om te (leren) rekenen zijn:
- Functionele gecijferdheid (waarvoor zijn cijfers handig?)
- Ontwikkelen van rekenwiskundige concepten (om te kunnen toepassen)
- Kinderen volgen hun eigen pad (en ze leren allemaal rekenen)
- Zorg voor een goede afstemming van aanbod op behoeften van leerlingen
Als je met rekenonderwijs bezig bent, is het handig de leerlijn en referentieniveaus van het rekenen (globaal) te kennen. Uit het Protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD) komen de drie rekenmodellen die je als diagnostiek kunt gebruiken: het drieslagmodel, handelingsmodel en hoodffasenmodel. Ken je ze al?
Rijke rekenvragen
Je hebt natuurlijk ook de andere kant: leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Maar ook voor de “gemiddelde” leerling is het fijn om samen met sommen bezig te zijn en niet slechts te zoeken naar dat ene antwoord. Maak een rekenvraagstuk “rijker” door bijvoorbeeld te zeggen: Er is feest want binnen een gezin wordt men samen 100 jaar, je bent uitgenodigd! En dan kun je met elkaar bespreken welke mogelijkheden er zijn voor aantal personen en leeftijden. En je gooit er nog een sausje overheen: iedereen bereikt een oneven getal… hoe oud kunnen ze dan zijn? Rijke rekenvragen richten zich op het leren tijdens het oplossingsproces.
“Rijke rekenvragen zijn vragen die het creatief en probleemoplossend denken en handelen én het kritisch denken en redeneren stimuleren.”
Aan de slag!
- Ben je vanuit je bestuur Piex-member? Log in bij je academie voor de producten over rekenonderwijs
- Meer lezen over rijke rekenvragen? Check de artikelen De kracht van rijke rekenvragen en Hoe ontwerp je rijke rekenvragen? Beide zijn van Anneke Noteboom van Reken-impuls.