Wanneer kies jij ervoor om op je hurken te zitten om met je leerlingen mee te spelen? Wat doe je als een spel van een groepje kinderen “vast” lijkt te lopen? Inzicht in hoe spel zich ontwikkelt bij (jonge) kinderen is een must voordat je actie onderneemt…
Hoe leren (jonge) kinderen?
Bij nieuw materiaal denkt een kind: wat kan en wil ik hiermee? José Hillen, docent Onderwijskunde en Pedagogiek op Hogeschool de Kempel, bespreekt in een keynote de ontwikkeling en opbouw van het rollenspel. Hiermee gaan kinderen langzaam op weg naar de grotemensenwereld. Jij als leerkracht helpt bij het uitbreiden van een spelverhaal om recht te doen aan de spelontwikkeling van jonge kinderen. Je kan drie wegen kiezen: laten spelen, meespelen en voorspelen. In je achterhoofd heb je de verschillende fasen van spelontwikkeling en sociale ontwikkeling en daarmee observeer je. Voor een nieuw impuls kun je meespelen en je kunt de kinderen ook meenemen in het spelverhaal.
“Kijken, kijken, luisteren…
Meespelen, leren spelen of laten spelen. Dan weer kijken, kijken, luisteren…“
Aan bod komt…
In de keynote over spelontwikkeling komen de volgende onderdelen aan bod:
- Wat is spel?
- De ontwikkeling van rollenspel
- De sociale ontwikkeling binnen spel
- Van manipulerend spel naar rollenspel
- Rol van de leerkracht binnen spel
To do
- Bekijk hier het fragment uit de keynote. Dit is een co-creatie van Hogeschool de Kempel en Piex. De volledige keynote is exclusief te bekijken via de academie van Piex. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw schoolorganisatie? Check de website www.piex.nl of neem direct contact op via info@piex.nl
- Lees het artikel Ontdekken met de zandtafel uit HJK